6de leerjaar

 

juf Cindy

 

DSC03820

 

 

Vanmorgen hebben we voor het ontbijt alles al opgeruimd. Vervolgens hoorden we eindelijk wat de verrassing was die juf Martine en juf Cindy voor ons voorzien hadden. Ze hadden een wildwaterbaan enkel voor ons 9 gereserveerd in een zwembad. Een leuke afsluiter waar we samen van genoten hebben. 

Klik hier voor meer foto's...

https://drive.google.com/open?id=1X1DQmMB-MYDDqKU0RS_ENmx37qM_hObS

Na een stevig ontbijt vertrokken we richting Diksmuide om er de Ijzertoren te bezoeken. We daalden de 22 verdiepingen af en leerden zo heel wat bij over Wereldoorlog 1. In de klas hadden we vorige week ook allemaal al een personage gekregen die deze wereldoorlog heeft meegemaakt. We vertelden aan onze klasgenootjes wat die persoon had meegemaakt. 

Vervolgens gingen we naar Ieper een broodje eten en we bezochten ook het Flanders Fields museum. 

Na heel wat cultuur was het tijd voor ontspanning. Eerst onze maag vullen met een ijsje en dan gingen we bowlen. Pret verzekerd.

Om 6 uur 's avonds ging we eten in brasserie De Kazematten. In de oorlog was dit een kazerne van de Engelsen, maar wij hebben er een lekkere spaghetti, omelet of vegetarische burger gegeten. 

Tenslotte volgden we om 20 uur the Last Post onder De Menenpoort. Elke avond wordt dit gedaan om niet te vergeten wat er hier gebeurd is en hoeveel mensen hier gesneuveld zijn. Een stil en indrukwekkend moment als afsluiter van onze tweede dag. 

Foto's kan je hieronder vinden: 

https://drive.google.com/open?id=1JK80FcedA9lnIi22xC1edHi066pvP5v7

 

Vol spanning vertrokken we vandaag. Met auto's reden we eerst naar het Memorial museum in Passendale. Daar konden we proberen een soldatenkoffer te dragen, ruiken aan de soorten gas die tijdens Wereldoorlog 1 gebruikt werden (chloorgas, mosterdgas), een helm of gasmasker opzetten, doorheen een loopgraaf lopen of eens in een dugout (een verblijfplaats van soldaten onder de grond) gaan. 

We bezochten hierna ook Tyne Cot Cemetry. Dit is een begraafplaats waar heel veel soldaten van verschillende nationaliteiten begraven liggen. Op de wanden staan er ook namen van de soldaten die hier in Passendale gestorven zijn, maar waarvan men nooit een lichaam heeft teruggevonden. 

Vervolgens gingen we naar Brugge een broodje eten. We mochten zelf kiezen wat we wouden en kregen ook een drankje. 

Tenslotte gingen we naar onze verblijfplaats, keurden onze kamer en 's avonds na het eten (kip, frietjes en appelmoes) hebben we een spelletjesavond gedaan. We speelden Kubbs, Uno en ping pong. Hier kan je de foto's bekijken: 

https://drive.google.com/open?id=1e8NbivILX-VwWMEl8PF87z05btHdHCAO

 

Ook wij willen ons goed voelen op school. Dit jaar was er een nieuwe Rode-Neuzen-dag-actie op Q-music. En op onze school ontstond het idee om via een workshop rond pesten onze eigen relaties binnen de school en de klas eens onder de loep te nemen. Het 4de, 5de en 6de leerjaar deden mee. Deze workshop ging door op dinsdag 4 december. Eerst luisterden we samen naar een verhaal rond pesten in de refter en leerden we hoe iedereen, ook al ben jij niet de pester of gepeste, toch kan reageren. 

Daarna gingen we met mijnheer Maarten klas per klas werken. Dit deden we aan de hand van een aantal leuke spelletjes en een gesprek. 

De boodschap van deze dag? Wij willen, elke dag opnieuw, werken om elkaar te dragen en te verdragen. 

"Als we volgend jaar een juiste studiekeuze willen maken, moeten we nieuwigheden toch ook eens geprobeerd hebben."

Dit dacht onze juf. En dus schreef ze ons in voor een workshop programmeren. 

We moesten codes leren schrijven, eerst op papier en dan op een tablet. De opdrachten werden steeds moeilijker en moeilijker. 

En het lukte ons allemaal. 

In de namiddag mochten we ons eigen 'spel' maken, dit wil zeggen: eerst de achtergrond tekenen, dan er een programma (lees: codes) op plaatsen. 

Als kers op de taart hebben we mekaars spel natuurlijk ook uitgeprobeerd. 

Zitten er hier een aantal toekomstige programmeurs in onze klas? 

Hier zie je een aantal foto's van taken die we vandaag hebben uitgevoerd en hoe we dit hebben gedaan. 

Ook wij deden mee...

De mama van Kamil kwam op woensdag een stukje uit een Nederlandstalig boek voorlezen aan onze kinderen van het 5de en het 6de leerjaar.

Ook in het 5de en 6de leerjaar stijgt de verkiezingskoorts.

De kandidaten voor de leerlingenraad hebben zich gemeld, hebben elk één of twee partners aan hun zijde gekregen en werken volop hun affiches en campagneteksten uit...

Zie ons hier volop in actie!

20181001 145432 Small